Rozhovor – Aluk Todolo: “Ve světě, kde všechno zrychluje, je pomalý způsob dělání věcí ctností.”
Aluk Todolo po osmileté tvůrčí pauze vydali album Lux a nejen nám připadá jako jejich zatím nejlepší materiál. AT opustili běžné žánrové škatule a vytvořili si vlastní styl, kterému říkají okultní rock. Během otázek zaslaných po emailu kytarista Shantidas a byskytarista Matthieu osvětlují natáčení nového alba a dotknou se i toho, co okultní rock představuje.
Autor: Tomáš Kouřil
Lux mi připadá epičtější a ještě víc okultní než předchozí alba. Byl to záměr udělat jej monumentálnější nebo jakkoli intenzivnější?
Shantidas : Samozřejmě, každé album je myšleno jako svébytný monument, musí fungovat v rámci svého vlastního jazyka a pravidel.
Matthieu: Z mého pohledu není Lux intenzivnější nebo epičtější než Occult Rock nebo Voix. Má ale velmi silnou vnitřní strukturu. Není na něm ani žádný ústupek jakémukoli žánru nebo vnějšímu vlivu. Je to čisté čarodějnictví, čistý okultní rock. Hádám, že to ti dává ten pocit intenzity.
Jak se lišilo nahrávání Voix a Lux? Voix jste nahrávali analogově, drželi jste toho i s Lux?
Shantidas: Koncepce byla hodně rozdílná, Voix je dlouhá skladba rozdělená do šesti částí, zatímco Lux se skládá z rozdílných skladeb spojených jedním hlavním rytmickým vzorcem. Obě alba byla nahraná analogově na pásky pomocí studiového magnetofonu Studer. U Voix byly ale pásky před mixem digitálně převedené. U Lux nebyl u vzniku LP a kazety, kterou bude vydávat Utech Records, žádný počítač ani digitalizace.
Při mixu na analogu to funguje tak, že ho vytvoříte, pohrajete si s prolínači, máte na to jen tu jednu konkrétní chvíli a pak je hotovo. Každý krok toho procesu je intenzivní a unikátní.
Matthieu: Ano, vše je analogové, nahrávání, mix, mastering i lisování. Pokud máte LP, nejsou tam žádné digitální úpravy. A to vše má svůj význam, je to součást tvůrčího procesu, ne uměle vyvolaná nostalgie nebo něco podobného. Během nahrávání hrajeme už od alba Occult Rock všichni pohromadě ve stejné místnosti a v ten samý čas. Jde o hudbu daného okamžiku a my potřebujeme technologii, která ten moment dokáže zachytit.
Mezi Voix a Lux je osm let? Zažili jste během té doby nějaké velké životní změny, které měly vliv na podobu alba?
Shantidas: No, mezitím se narodilo pět dětí. Zatímco spousta jiných věcí už je dávno pryč.
Matthieu: Po vydání Voix bylo dost koncertů, byli jsme hodně na cestách. A dali jsme si schválně na čas s přemýšlením a hledáním cesty pro nové album. Jsme pomalí, takže to trvalo. Ale ve světě, kde všechno zrychluje, je pomalý způsob dělání věcí ctností. Před nahráváním Lux jsme taky hráli mockrát naživo, abysme si pak mohli být jistí ve studiu.
Vaše hudba je pro mě jako rituál. Možná jste chtěli posluchače zničit, já si ale připadám spíš znovuzrozený. Klidně zničený a potom znovuzrozený, ale plný energie a zpět sám sebou…
Matthieu: Lux zcela jistě vznikl pro rituální účely. Numerologie, která určuje rytmické vzorce, a vnitřní struktury vznikly, aby tě vedly ke spirituálnímu probuzení. Lux může být společník pro duchovní hledání. Doufám v to.
Shantidas: Náš cíl není ničení. Dekonstrukce a obrození je vhodnější.
Když mluvíme o rituálech, máte vy osobně nějaké důležité? Může jít o cokoli…
Matthieu: Jak náš bubeník Antoine často říká: Hudba Aluk Todolo je vyvolání a manifestace. Náš zvuk, naše hudební vzorce jsou rituál, neodkazujeme na vnější božstva nebo duchovní bytosti. Hrát s Aluk Todolo je velmi hluboký a intenzivní transcendentální zážitek.
Hodně lidí se vás snaží napasovat do nějakého žánru. Recenzentům to pomáhá, někdy to ale může kazit kouzlo a sílu hudby. Někdy je zkrátka lepší nesnažit se všechno rozebírat na kusy a škatulkovat…
Matthieu: K hudebním žánrům se při definování toho, co děláme, odkazujeme míň a míň.
Jestliže na začátku naší kapely bylo celkem jasné, že máme v úmyslu vytvořit syntézu black metalu a krautrocku, teď jdeme vlastní cestou. Označení okultní rock je nejlepší způsob, jak popsat, co děláme. Používáme rock ke zvukovému zhmotnění esoterických formulí a náboženských konceptů. To vede duši do tajemných bludišť okultního vědění a nakopne vás, jak by to měl vždycky dělat starý dobrý rock’n’roll!
Jsou nějaké hudební žánry, které jsou pro vás v současnosti zdrojem inspirace? Jakou hudbu nejraději posloucháte?
Shantidas: The Exorzist III (s Drewem St Ivany z Laddio Bollochio a The Psychic Paramount), poslední album Trelldom, francouzská blacková kapela Sordide, Spirit Possession, Catherine Graindorge…
Matthieu: Jasně, nedávno vyšla spousta dobré muziky – poslední Trelldom jsou hodně dobří stejně jako noví Oranssi Pazuzu, vždycky rád slyším novou muziku, co udělají. Zpátky na pódiích jsou Menace Ruine, což je skvělé! A objevuju i hodně elektroniky a minimalu. Starší i současné věci jako Caterina barbieri, Seeselberg, Harmonia, Archaïa, Julia Bondar, Ancient Methods, Intersystems a další…